آشنایی با قوانین حسابداری مالیاتی

اهداف و نقش حسابداری مالیاتی

حسابداری مالیاتی که معادل فارسی (Tax Accounting) می‌باشد، یکی از زیر شاخه‌های حسابداری است، که در شرکت‌ها استفاده می‌شود. در این نوع حسابداری، حسابدار مالیاتی تنها به مسائل مالیاتی توجه دارد و به امور مالیاتی می‌پردازد.

امروزه این شاخه از حسابداری‌ یکی از موضوعات مهم و کاربردی است، که آشنایی با مفاهیم و مسائل آن، تاثیر مهمی در جلوگیری اشتباهات حسابدار مالیاتی دارد.

 

حسابداری‌ مالیاتی یکی از گرایش‌های حسابداری می‌باشد، که تنها به رسیدگی و پیگیری امور مالیاتی شرکت و سازمان می‌پردازد. امروزه حسابداری مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل شرکت‌های بزرگ، به طور جداگانه یک حسابدار مالیاتی استخدام می‌کنند. باید به خاطر داشته باشید که کوچک‌ترین خطایی در امور مالیاتی می‌تواند، عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

به همین دلیل باید از حسابدار مالیاتی باتجربه و توانا استفاده کنید. توجه داشته باشید که کم توجهی و بی توجهی به قوانین مالیاتی و تنظیم گزارشاتی که بر مبنای اصول مالیاتی نیستند، جریمه مالیاتی را برای صاحبان مشاغل به همراه دارد.

 

اموری در حسابداری وجود دارد، که توسط حسابدار مالیاتی انجام می‌شود. این امور شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی

  • گزارش‌های فصلی

  • مالیات بر درآمد کارکنان

  • پیگیری مسائل و مشکلات مالیاتی

  • رسیدگی به پرونده های دادرسی مالیاتی

مالیات به دو بخش مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم تقسیم می‌شود.

اهداف و نقش حسابداری مالیاتی در سازمان‌ها

یکی از اهداف حسابداری مالیاتي، نظارت بر وجوه نقد و غیرنقدی است، که وارد شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا از موسسات خارج می‌شوند، است تا به طور دقیق بتوانند مقدار مالیات قابل پرداخت را محاسبه کنند.

به عبارت دیگر حسابداری مالیات به این دلیل بر وجوه نقد و غیرنقدی سازمان‌ها نظارت دارد، تا بتواند اموری مثل مالیات بر درآمد، محاسبه هزینه‌های قابل قبول، محاسبه استهلاک، پیگیری معافیت‌ مالیاتی، قرائن و ضرایب مالیاتی را در سازمان‌ها و شرکت‌ها، بررسی و پیگیری کند.

 

قوانین مالیاتی که یک حسابدار باید بداند

حسابداران مالیاتی باید پیش از آغاز کار خود، با قوانین حسابداری مالیاتی و تکالیف آن آشنا باشند تا بتوانند امور مالیاتی را به خوبی تشخیص و محاسبه کنند. در ادامه به چند مورد از قوانینی که حسابداران باید بدانند اشاره نموده‌ایم. این قوانین عبارتند از:

  1. آشنایی با تکالیف مالیاتی

  2. آشنایی با نحوه تشکیل پرونده برای مودیان

  3. ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد برای سازمان

  4. آموزش و تسلط بر ساختار مالیات بر ارزش افزوده

  5. آگاهی به قوانین مالیات بر درآمد و اظهارنامه

  6. تنظیم مدارک به شکل درست جهت ارائه به سازمان امور مالیاتی

  7. آگاهی به قوانین اعتراض، تجدید نظر و …

 

به طور کلی تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک برای سر و سامان دادن به اطلاعات و رویدادهای مالی و مالیاتی خود و همچنین تشخیص درآمد خالص از درآمد ناخالص نیاز به حسابداری مالیاتی دارند.

البته گفتیم که وجود این حسابداری‌ تنها برای محاسبه مالیات نیست و برای کارهایی مثل یافتن راه حل کاهش و صرفه جویی مالیات، بخشودگی و معافیت‌های مالیاتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخ ارسال : 1402/2/23